Bonjour!

A blog about my life and love of all things french. I have decided to write in French as much as possible. If you'd like to correct my mistakes (of which I'm sure there will be many!) please feel free to leave a comment or email me at jane.orson@btinternet.com Merci beaucoup!







Monday 7 April 2014

How dare you?!

Bonjour!

Here are a few phrases you might find useful:

"Oh mon Dieu, comment ose-t-elle m'acheter quelque chose comme ça, ce toupet!“
Oh my  God, how dare she buy me something like that, the cheek!"

Tu parles trop, pensa-t-il mais il n’osa pas le dire tout haut...’
You talk too much, he thinks, but he dare not say it out loud.

Elle l’aurait conamné à une longue souffrance s’il avait osé le faire à l’intérieur.
She would have threatened him with violence if he had dared to do it in the house.

Je n'ose pas me promener dans ce quartier -
 I don't dare walk in this neighborhood

Comment osez-vous ! - How dare you!
Present Future ImperfectPresent participle
j'oseoseraiosaisosant
tuosesoserasosais
iloseoseraosaitPassé composé
nousosonsoseronsosions   Auxiliary verb avoir
vousosezoserezosiez   Past participle osé
ilsosentoserontosaient
 
Subjunctive Conditional Passé simple Imperfect subjunctive
j'oseoseraisosaiosasse
tuosesoseraisosasosasses
iloseoseraitosaosât
nousosionsoserionsosâmesosassions
vousosiezoseriezosâtesosassiez
ilsosentoseraientosèrentosassent
 
Imperative
(tu)ose Verb conjugation pattern
Oser is a regular -ER verb
(nous) osons


Hope you find these useful.
Bises
Jane

No comments:

Post a Comment